la nacionalitat espanyola, a 500.000 euros

Soraya Sáenz de Santamaría, la vicepresidenta del Govern espanyol, va anunciar ahir que els inversors forans rebran el permís de residència legal si compren un habitatge o un immoble d’un valor superior a mig milions d’euros, o si inverteixen dos milions d’euros en deute públic.

La quantitat del mig milió d’euros supera de molt la proposta que havia llançat l’Executiu de Rajoy el novembre de l’any passat, i que fixava el valor de l’immoble en 160.000 euros. Aleshores, quan l’elevada exposició al totxo mantenia sotmeses les entitats financeres –la Sareb, el banc dolent, encara era un projecte–, la mesura dels 160.000 euros pretenia donar sortida als milers d’habitatges que no trobaven comprador.

Ahir Sáenz de Santamaría es va negar a admetre que la mesura podria interpretar-se com una “venda de residència”. “Amb aquests canvis –va dir–, el Govern espanyol no fa ni més ni menys que el que fan altres països de l’entorn que busquen fomentar inversions”. Portugal, el Regne Unit i Irlanda tenen mesures similars, va recordar. “Es tracta d’un sistema que s’ha generalitzat”.

El cas curiós és que la mesura arriba en un moment que les compres de cases per ciutadans forans estan a l’alça. Segons el Ministeri de Foment, el percentatge d’estrangers que van comprar habitatges a Espanya en el primer trimestre de l’any va arribar al 15,5%. La dada és interessant, sobretot ara que les xifres de vendes de residències estan sota mínims. Russos i britànics lideren les estadístiques, en particular a l’àrea mediterrània.

Més enllà de les inversions en residències i en deute públic, també tindran accés a la residència de forma immediata aquells estrangers que creïn empreses i llocs de treball o que facin activitats que siguin particularment rellevants des d’un punt de vista científic, tecnològic o mediambiental.

25-V-13, lavanguardia