el PP valencià boicota la recuperació del dret civil

El Partit Popular valencià dona l'esquena a la recuperació del dret civil valencià. És el que denuncia l'Associació de Juristes Valencians, que lamenta que els conservadors hagen paralitzat a les Corts el procés per designar els tres diputats que haurien de defensar la reforma constitucional que hauria de permetre el rescabalament del dret foral.

Roda de premsa d'aquest dimarts al matí de l'Associació de Juristes Valencians. Roda de premsa d'aquest dimarts al matí de l'Associació de Juristes Valencians. 

Nova clatellada al dret civil valencià. Ara l'encarregat de propinar-la és el Partit Popular. Així ho denuncia l'Associació de Juristes Valencians (AJV), l'entitat que, de fa una dècada, batalla sense descans per la recuperació del dret foral. «Estem en un moment crític», ha lamentat aquest dimarts al matí José Ramón Chirivella, portaveu de l'entitat.

El neguit de l'AJV ve al cas de la negativa del grup popular a les Corts Valencianes d'iniciar el procés per designar tres diputats per anar al Congrés dels Diputats a defensar una reforma de la Constitució (a penes una modificació de la disposició segona del preàmbul) que permeta als valencians legislar en matèria de dret civil. Fins ara, el Partit Popular s'ha negat en la Junta de Síndics (la mesa que regeix el funcionament de les Corts, on hi ha tots els partits polítics) a dur al Ple la proposta per decidir quins tres diputats o diputades van al parlament espanyol a defensar la proposta de modificació de la Constitució. D'aquesta manera, doncs, el procés resta bloquejat.

Per entendre tot plegat, cal retrotraure's fins a l'any 2020. Aleshores, les Corts Valencianes, a instància de l'AJV, va elaborar una proposta de reforma constitucional que permetera recuperar el dret civil valencià. Després de moltes vicissituds i diversos intents per posar en marxa el procés per altres vies, l'octubre passat, la presidenta del Congrés, Francina Armengol, va enviar una carta a les Corts on donava la possibilitat de reactivar aquesta via. En la carta, Armengol instava el parlament valencià a designar els tres diputats que havien de defensar la proposta en el Congrés.

Subscripció al butlletí

Rep les novetats d'El Temps al teu correu:

 

El Partit Popular, tanmateix, no ha mogut fitxa fins ara, a pesar de la insistència de l'AJV i els partits de l'oposició, que, en principi, són favorables. Paradoxalment, va ser el mateix Partit Popular qui, en temps de Francisco Camps, va introduir en la reforma de l'Estatut de 2006 la possibilitat que les Corts Valencianes legislaren en aquesta matèria. Va ser, de fet, en temps de Francisco Camps, que es van aprovar les primeres lleis que legislaven en matèries com la custòdia compartida o el règim econòmic matrimonial, englobades dins dret civil valencià. El Tribunal Constitucional, tanmateix, va rebutjar totes les lleis que es van aprovar. 

 

José Ramón Chirivella: «El Partit Popular ha renunciat a exercir l'autogovern»

En el passat més recent, i en l'àmbit valencià, de fet, el Partit Popular havia fet costat a l'AJV en aquesta reivindicació, que compta, a més, amb l'aval del gruix dels municipis valencians, que han aprovat mocions en aquest sentit. Entre els municipis hi ha Finestrat, d'on era alcalde Juanfran Pérez Llorca abans de convertir-se en president de la Generalitat, el novembre passat. «Amb la negativa a tramitar la designació de diputats per anar al Congrés, el Partit Popular ha renunciat a exercir l'autogovern», ha lamentat José Ramón Chirivella, que ha apel·lat Pérez Llorca per desbloquejar aquesta qüestió.

Es dona l'agreujant que la setmana passada el Congrés dels Diputats va aprovar una modificació de la Constitució per permetre que Formentera tinga un senador propi, tot donant satisfacció d'aquesta manera a una reivindicació històrica. El canvi s'ha fet per la via ràpida: el tràmit s'ha fet en poc més d'un mes, i amb els vots favorables del Partit Popular. «És molt difícil d'entendre el bloqueig que patim els valencians i les valencianes en un moment decisiu per part del Partit Popular», ha lamentat Chirivella aquest dimarts.