la independència no pot no ser Alta Traïció
El jutge Aguirre obre una nova peça per alta traïció contra Puigdemont, Mas, Boye i Alay per intentar d’esquivar l’amnistia
- El jutge preveu de demanar al Tribunal Suprem espanyol que es faci càrrec de la investigació contra Puigdemont
El jutge instructor del cas Vólkhov, Joaquín Aguirre, maniobra per intentar d’excloure Carles Puigdemont de l’amnistia, segons que ha avançat l’ABC i ha pogut confirmar VilaWeb. Ha obert una nova peça separada en l’anomenada trama russa en què l’acusa dels delictes d’alta traïció i de malversació.
El gener passat, en plena negociació de l’amnistia, Aguirre va fer un viratge en la investigació i va obrir la porta a l’alta traïció, que en alguns casos és exclosa de la llei, concretament si hi ha hagut “una amenaça efectiva i real” i “un ús efectiu de la força contra la integritat territorial”. Unes situacions que no encaixen pas amb la causa.
El magistrat també preveu de demanar al Tribunal Suprem espanyol que es faci càrrec de la investigació contra Puigdemont. En aquesta peça separada, també hi són investigats Artur Mas, Josep Lluís Alay, Gonzalo Boye, Víctor Terradellas, Elsa Artadi, Francesc de Dalmases, Carles Porta, Natàlia Boronat, Aleksander Dimitrenko, Jordi Sardà, Miquel Casals i Zeus Borrell.
La instrucció del cas és encallada en el mateix punt d’ençà del 2019, quan el jutge va obrir la investigació arran d’un enregistrament de Terradellas en què es mencionaven els famosos 10.000 soldats russos disposats a fer costat a la independència. D’aleshores ençà, Aguirre no ha trobat més indicis que fonamentin l’anomenada trama russa.
A principis de juny, l’Audiència de Barcelona, arran d’un recurs de Xavier Vendrell, va anul·lar la pròrroga de sis mesos per allargar la investigació del cas i va ordenar al magistrat que ho enviés a judici o ho arxivés. Aguirre, en canvi, no ha fet ni una cosa, ni l’altra, ha decidit d’obrir una peça nova i prosseguir amb diligències prospectives.
“Un deliri”
L’advocat Gonzalo Boye ha qualificat de deliri la interlocutòria del jutge. “A certa hora els psicotròpics són perillosos perquè causen deliris”, ha declarat a RAC-1, tot acusant Aguirre de desacreditar el poder legislatiu i el judicial. “Se salta l’ordre de l’Audiència de Barcelona que li va anul·lar l’última pròrroga de la instrucció”, ha continuat.
Boye ha lamentat que el magistrat faci pública la interlocutòria a través dels mitjans de comunicació abans de fer-la arribar a les parts. “A mi no m’ha arribat res i estem a l’espera de què vol fer”, ha dit, tot retraient-li que encausi per malversació, quan ell fa anys que malgasta diners públics per tirar endavant una investigació prospectiva que no va enlloc.
“El que faré és defensar-me i defensar els meus defensats. Està en joc l’estat de dret”, ha afegit el lletrat a TV3.